Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing

Pavel Šťastný: Překážkou pro cyklistiku nejsou kopce, ale myšlení

3.4.2013
Rozhovor: Pavel Šťastný - osobní foto

 

Pavel Šťastný, cyklokoordinátor města Jihlava, má ke kolu blízko už od dětství. Usmívá se, když je řeč o zdánlivě nepřekonatelných kopcích v metropoli Vysočiny. A tvrdí, že ty skutečné překážky pro cyklistickou dopravu spočívají v něčem jiném. 


Co vlastně obnáší zatím poněkud ojedinělá profese cyklokoordinátora?

Tato funkce vznikla v Jihlavě a v dalších 18 městech v souvislosti s tzv. Uherskohradišťskou chartou. Cyklokoordinátor je oficiální zástupce města, který v rámci svých kompetencí a reálných možností zprostředkovává a pomáhá zajišťovat koordinaci činností, které vedou k rozvoji cyklistické dopravy, cykloturistiky a propagace města. Jednoduše řečeno, cyklokoordinátor má mimo jiné za úkol komunikovat se všemi odbory napříč celým magistrátem a hlídat, aby cyklodoprava nebyla opomíjena už v počátečních fázích přípravy různých projektů.

Funkce cyklokoordinátora však není v Jihlavě úplná novinka.

Do roku 2006 tuto funkci externě vykonával současný primátor města. V té době se podařilo nastartovat rozvoj sítě cyklostezek. Spojování stávajících úseků není jednoduché a jsme při tom nuceni řešit mnoho překážek. Jednou z nich je i negativní povědomí některých lidí o cyklodopravě v Jihlavě. Chceme pomocí různých kampaní lidem ukázat, že na kolech se jezdí i ve městech s daleko horšími podmínkami co se týká například počasí nebo terénu.

Jakou konkrétní kampaň teď připravujete?

Pracujeme na kampani Do práce na kole 2013, letos se poprvé uskuteční i v Jihlavě. Doufám, že u nás bude minimálně stejně tak úspěšná jak v předchozích ročnících v Praze, Brně, Pardubicích a Liberci. Cílem kampaně je připomenout lidem, že používání jízdního kola ke každodennímu dojíždění do práce nebo do školy je naprosto normální a navíc velmi prospěšná věc.

Rozhovor: Pavel Šťastný - foto jízda městem

Můžete nám řícti o akci víc?

Soutěž bude probíhat celý květen, registrace budou spuštěny už během dubna. Účastnit se mohou týmy lidí, spolupracovníci, kamarádi, sousedé, rodinní příslušníci, případně jakákoli kombinace různých skupin, přihlásit se mohou i jednotlivci. Celý květen tedy bude cílem soutěžících našlapat co nejvíce kilometrů při cestě do práce a z práce na kole. Po splnění jednoduchých kritérií budou soutěžící zařazeni do finálové části, která bude zakončena závěrečným slosováním o zajímavé ceny. Více informací na www.dopracenakole.net.

V závěru loňského roku se v médiích objevily obrázky připravovaných stojanů na kola ve tvaru siluet lidských postav.

V Jihlavě se objeví nové stojany pro kola2

Máme připravený projekt na umístění cyklostojanů v širším centru města. Realizace by měla proběhnout v jarních měsících, abychom cyklistům nabídli k užívání 30 stojanů ještě před hlavní cyklistickou sezonou. Objekty z ocelových profilů budou mít tvar lidských postav. O každého takového „přítele“ bude možné opřít jízdní kolo a uzamknout je podle všech pravidel pro bezpečné parkování.

Nejdůležitější složkou cyklodopravy jsou ale stezky a trasy. Dočkáme se v nejbližší době nějakých nových úseků?

Nejblíže realizaci je nyní propojení stávající cyklostezky v parku na ulici Za Prachárnou a ulici Vrchlického s napojením na stávající stezku R02. Oprava dalších úseků například propojení pro pěší a cyklisty na ulici Lesní mezi lokalitou Na Člunku a Helenínem kolem restaurace Kačaba, nebo také úprava povrchu na silnici kolem Čistírny odpadních vod. Doufám, že se podaří realizovat další opravu odpočívek u cyklostezky na ulici Romana Havelky. Loni se podařilo velmi pěkně opravit první z nich. Beton je matriál, který odolává nejen zubu času.

To jsou ty nejaktuálnější projekty. Co  bude následovat?

Radnice má podané dvě žádosti o dotaci na výstavby cyklostezek. První žádost je na Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na projekt cyklostezky v průmyslové zóně. Ta bude obsluhovat areály několika firem včetně nově vznikajícího vědeckotechnologického parku. Druhá žádost je do ROP Jihovýchod, kde město žádá o dotaci na stezku R03, tedy propojení stezky R02 od železničního přejezdu na dolině a cyklostezky v údolí řeky Jihlavy u restaurace Starka. Tento projekt navíc řeší mimoúrovňové křížení s velmi frekventovanou komunikací na ulici Humpolecké, podobně jako je podjezd pod ulicí Havlíčkova. Součástí žádosti do ROP je také propojení cyklostezky B02 končící u kruhového objezdu ulic Okružní a Helenínská a mostem U Jánů. O žádostech by mělo být rozhodnuto na přelomu března a dubna a v případě úspěšné žádosti by všechny akce měly být realizovány ještě letos.

Dále jsou připraveny k realizaci další úseky cyklostezek, které propojí stávající úseky. Například část cyklostezky G01 v úseku amfiteátr - ulice Okružní, včetně nové lávky přes Jihlávku. I zde se čeká na výsledek dotace z ROPu. A osobně se velmi těším na zahájení výstavby areálu Český mlýn.

Rozhovor: Pavel Šťastný - foto cyklopruhyNovinkou na jihlavských silnicích jsou cyklopruhy. Po rozpačitých začátcích je ale, zdá se, řidiči berou jako běžnou věc. Připomeňte v několika větách, jak se na cyklopruzích mají chovat cyklisté a jak řidiči.

Cyklopruh je velmi levné řešení především v místech, kde z různých důvodů nelze vybudovat plnohodnotnou cyklostezku. Cyklopruh je prostě jízdní pruh pro kola. Jeho použití je povinné. Jiná vozidla smějí cyklopruh křížit pouze příčně nebo při odbočování, parkování, apod. Je zakázáno v cyklopruhu stát a zastavit, a to i mimo červeně podbarvené úseky. Když cyklopruh skončí, cyklista dál pokračujete s auty. Řidič nesmí ohrozit cyklistu vyjíždějícího z končícího cyklopruhu.

Oproti tomu, piktokoridor slouží jen jako upozornění řidičům na možný výskyt cyklistů na silnici. Pomocí jednoduchých symbolů je naznačen ideální směr pohybů cyklistů. Piktokoridor není oddělen souvislou, ani přerušovanou čárou a není červeně podbarven.

V Jihlavě přibyly také přejezdy pro cyklisty. Co to znamená pro cyklisty a řidiče?

Je vhodné připomenout, že na přejezdu pro cyklisty nemá cyklista přednost před projíždějícími automobily. Vždy záleží na vůli řidiče, zda cyklistu pustí. V žádném případě však cyklisté nesmí bezhlavě přejíždět po přejezdech a vynucovat si tak přednost.

S velkým zájmem médií byly publikované první údaje ze sčítačů cyklistů a chodců. To je další zajímavost, kterou nedisponuje každé město. K čemu jsou vlastně údaje potřebné a co vám po necelém roce zařízení ukazuje?

Stejně jako potřebujeme v ulicích a na křižovatkách znát množství aut, potřebujeme znát i provoz na stezkách a trasách. Je to důležité pro přípravu dalších projektů, nezřídka tyto údaje požadují i poskytovatelé dotací apod.

Čísla ze sčítače jasně ukazují, jak rádi a jak masivně se lidé vydají za pohybem, když k tomu mají podmínky, tedy bezpečný prostor a dobré počasí. Například v neděli 17. března, kdy se po dlouhé době vyčasilo, prošlo na sledované cyklostezce 1 434 chodců a projelo 60 cyklistů: Stojí za zamyšlení, kde a jak by lidé trávili čas, kdyby tyto podmínky neměli.

Rozhovor: Pavel Šťastný - foto cyklostezka

Je rozvoj cyklodopravy tím pravým, co by měla radnice řešit? Jihlava odpovídá svým profilem regionu Vysočiny, mnoho rovinek pro projížďky na kole bez námahy tu nemáme.

Problém rozhodně není v kopcovitém terénu. Kdo neviděl, ať se zajde podívat na cyklostezky za dobrého počasí. Bývá na nich tolik cyklistů a bruslařů, že to snad ani není příjemné a mnozí spílají radnici, že stezek už dávno není postaveno víc. Evidujeme požadavky velkých firem, resp. jejích zaměstnanců, na budování dalších úseků cyklostezek. Jezdí, nebo by rádi jezdili po bezpečné stezce, po silnici se bojí. Jihlavští cyklisté rozhodně nejsou ti, které by nějaký kopec zaskočil. Nehledě na to, že pro stezky se vždy vybírají pokud možno co nejpříhodnější trasy. Někdy to ale bez pořádného stoupáku prostě nejde. Proč naopak těch kopců nevyužívat a díky nim se udržovat v dobré fyzické kondici, ušetřit peníze za posilovny? Kopce nejsou největší překážkou při používání kola v Jihlavě. Je to spíše lenost a pohodlnost myšlení. Možná by stálo za úvahu zjistit spíše to, kolik lidí jezdí autem do posilovny, kde pak šlapou na rotopedu…

A někdo dokonce do té posilovny vyjede z parkoviště výtahem, místo aby šel po schodech. A pak v ní trénuje nohy…

Právě třeba kampaň Do práce na kole má lidi motivovat k tomu, aby zkusili více se pohybovat pomocí vlastní síly. Kampaň sází i na to, že lidé jsou soutěživí a budou chtít ukázat například kolegům z vedlejší kanceláře, z jiné firmy, sousedům, nebo spolužákům, že jsou prostě lepší. Především si ale přejeme, aby si lidé našli radost z pohybu, kondice a zdraví především sami pro sebe.

Děkuji za rozhovor.

 

Rozhovory jsou realizovány v rámci projektu Central MeetBike, prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

 

« další rozhovory

Aktualizace stránky: 11.4.2017  ▫  Publikováno: 3.4.2013

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
Logo Cyklostrategie pro Facebook