Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing

Rozhovor: Janett Büttner

28.6.2011
Rozhovor: Janett Büttner: Foto Jitka Vrtalová, NaKole.cz

Janett Büttner: Veřejné půjčovny kol jdou rychle kupředu

 

Drobná dívenka, se kterou jsem se sešla v budově Ministerstva dopravy, působí jako studentka. Jakmile ale promluví, je jasné, že je zvyklá na vedení týmu. Manažerka mezinárodního projektu OBIS Janett Büttner poslední tři roky strávila studiem systémů automatizovaných půjčoven kol v deseti evropských zemích.

Projekt OBIS, který právě skončil, se zabýval systémy Bike Sharing. Jak byste vysvětlila pojem „Bike Sharing“ českému cyklistovi, který neměl zatím příležitost se s ním nikdy potkat?

V podstatě jde o veřejné půjčovny kol, které jsou plně automatizované, fungují tedy bez lidské obsluhy. Jsou umístěné na veřejných místech a přístupné pro kohokoli. Obvykle jde o síť navzájem propojených stojanů. Zájemci si mohou kola vypůjčit na období od několika minut až na několik dní, kolo je možné následně vrátit v kterékoli jiné stanici. Provozovatelé se starají o dostupnost kol i v případě jednosměrného provozu (např. při jízdě směrem z kopce), pravidelně tedy převážejí kola, aby byla zajištěna co nejlepší dostupnost.

Ve kterých zemích je těchto systémů nejvíce?

Nejvíce půjčoven kol najdete v Itálii, Francii a ve Španělsku.

Rozhovor: Janett Büttner: Země s nejvyšším počtem veřejných půjčoven kol (v roce 2011)

A v kterých zemích bychom našli nejlepší systémy?

Během posledních třech let jsme studovali veřejné půjčovny v deseti zemích Evropy. Je opravdu velmi těžké říci, která země je nejlepší. Půjčovny kol se totiž dají hodnotit z mnoha úhlů pohledu. Některé systémy jsou vyjímečné počtem lidí, kteří si kola půjčují. Jinde se zase s relativně malými systémy podařilo vytvořit finanční model, který je dlouhodobě udržitelný. Existuje několik velmi dobrých příkladů, které jsou vždy v něčem jedinečné. Tak třeba španělský Bicing, který funguje v Barceloně, nebo pařížský Vélib – oba dva systémy využívá obrovský počet lidí, půjčovny kol se tu těší obrovské popularitě. Na druhou stranu lze najít malé systémy, které jsou zase výjimečně účinné. Například v Německu funguje půjčovna kol s pouhými 130 koly, které stojí město pouze 5000 euro za rok, tedy méně než 50 euro za jedno kolo. Se zapojením investorů se tak podařilo předvést levný a efektivní model provozu. Dalším příkladěm je půjčovna ve Stockholmu, která také zapojila do financování soukromé společnosti.

Co je nejdůležitější pro to, aby půjčovna kol byla úspěšná a dlouhodobě finančně udržitelná?

Město potřebuje mít dobrý plán, tedy od samého začátku dobře znát svojí cílovou skupinu uživatel. Úspěšná půjčovna kol by měla mít dva nezávislé zdroje financování. V praxi často půjčovny financuje město a je potřeba také oslovit soukromé sponzory. Určité příjmy jsou samozřejmě také z půjčovného, ale tento zdroj financování nebývá významný a pokryje vždy jen část výdajů na provoz, opravu, distribuci kol a podobně. Alespoň jeden z finančních zdrojů by měl být nezávislý na aktuální politické situaci. Pokud půjčovnu financuje pouze město, volby mohou vše změnit a noví představitelé města třeba nemusejí chtít investovat tímto směrem. Proto je důležité mít dva nezávislé zdroje peněz.

Rozhovor: Janett Büttner: Půjčovna kol

Jak daleko by měly být stojany od sebe, aby půjčovna měla pro uživatele význam?

Dlouhodobé zkušenosti ukazují, že pro optimální využití by stojany měly v městské zástavbě stát zhruba každých 300 m. Počítáme přitom, že v jednom stojanu by mělo být umístěno zhruba 15-20 kol. Je to síť s podobným efektem, který byl popsán v souvislosti se zaváděním faxových přístrojů. Každý stojan navíc, podobně jako každý další faxový přístroj, zvyšuje pravděpodobnost, že do systému se zapojí i stávající ne-uživatelé. Takže čím více stojanů, tím lépe.

V souvislosti s veřejnými půjčovnasmi kol se v Česku často mluví o rizicích, která jsou spojená s vandalismem a s krádežemi kol. Jaké jsou zkušenosti z jiných zemí?

Tento jev existuje a každý systém se s ním musí vypořádat. Podle zkušeností jsou s vandalismem a krádežemi potíže hlavně zpočátku. Jakmile si lidé na půjčování kol zvykli, podíl krádeží dramaticky klesl. Obecně hodně záleží na systému zabezpečení a vzhledu kol. Dobrým tipem je například použít pro veřejná kola znak a barvy města. Většina lidí má v sobě určitý patriotismus a riziko poškození kol s použitím městských znaků je nižší.
Konkrétní příklady v minulosti ukázaly, že podíl ukradených kol nebyl tak vysoký, jak se většina lidí obávala. V Londýně se od spuštění systému Barclay´s ztratilo pouhých 10 kol z celkového počtu 6000. To je zanedbatelné.

Jaké jsou trendy ve vývoji půjčoven kol?

V letech 2006-2008 zakládaly veřejné půjčovny kol hlavně reklamní společnosti. Typický systém obsahoval kombinaci ovládacího terminálu, stojanu a kola. Tento model se nezměnil, do hry ale vstupují další hráči. Dnes se mezi provozovateli objevují společnosti, které se zaměřují výhradně na Bike Sharing systémy, u vás v Česku je to například společnost Homeport. Více se také zapojují města, například v Bruselu je provozovatelem systému prakticky výhradně město.
Důležitým trendem je i to, že půjčovny kol se na mnoha místech stávají součástí veřejné dopravy. Ve městech pak můžete využít stenou jízdenku pro cestu metrem, tramvají, autobusem, ale také k zapůjčení jízdního kola z veřejné půjčovny.

Děkuji za rozhovor.

 

S Janett Büttner hovořila Jitka Vrtalová, editorka a redaktorka internetového serveru NaKole.cz, která bydlí na pražském Barrandově a po celý rok je možné ji potkat v ulicích Prahy na kole.

 

Rozhovory jsou realizovány v rámci projektu Central MeetBike, prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

 

« další rozhovory

Aktualizace stránky: 28.6.2011  ▫  Publikováno: 28.6.2011

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
Logo Cyklostrategie pro Facebook