Cyklistická doprava
Finance Bezpečnost Legislativa Infrastruktura Marketing

Monika Krobová Hášová: Lidé v Praze mají kola a také chuť je používat

20.9.2011
Rozhovor: Monika Krobová Hášová - Zdroj: www.praha-mesto.cz

S Monikou Krobovou Hášovou, pražskou zastupitelkou a zároveň předsedkyní Komise pro cyklistickou dopravu hl. m. Prahy, jsem si povídala o jejím pohledu na cyklistickou dopravu v Praze, o cestě k politice i o plánech na nejbližší období.

Přes sport k politice

Vy se živíte jako právnička, že?

Přesněji řečeno, mám svoji advokátní praxi. Už přes dvacet let pracuji jako samostatná advokátka.

Jak jste se dostala k cyklodopravě v Praze?

Já jsem předtím nikdy v žádné straně nebyla. Šla jsem do politiky s tím, že chci podpořit sport a zdravý životní styl. Z celkem 26 zastupitelů, kteří byli zvoleni za stranu TOP09, máme ještě všichni ideály. Je mi líto, že opoziční role nám neumožňuje provádět žádné změny. Byla pro mě čest kandidovat v týmu pana Tůmy

Zdeněk Tůma je známý svou vášní ke sportu a k jízdnímu kolu zvlášť. Jeho předvolební kampaň probíhala částečně na elektrokolech, pravidelně jezdil do práce na kole. Přesto jste dostala na starost cyklistiku právě Vy…

Sloganem mojí kampaně bylo „podpořím sport v Praze“. Myslela jsem tím jakýkoli sport. Když se nominovali lidé do jednotlivých výborů v zastupitelstvu Prahy, projevila jsem zájem být ve Výboru pro volný čas, sport, cyklostezky a výstavnictví. Povedlo se mi dostat se tam a byla jsem zastupitelstvem zvolena místopředsedkyní tohoto výboru.

Zdá se, že ke sportu máte hodně blízko…

V dětství jsem nejprve závodně plavala a zhruba od 12 let jsem byla členkou střediska vrcholového sportu ve sportovním potápění – to je v podstatě rychlostní plavání s monoploutví. Byla jsem i v české reprezentaci. Abyste si to představila, s monoploutví plavete jako „mořská panna“. A přestože dnes už vrcholově nesportuji, ta potřeba každodenního pohybu mi zůstala. I kdyby si člověk měl jít každý den zaběhat třeba jen na půl hodiny…

Mimochodem, někteří mí kolegové tvrdí, bez pravidelného protažení si neumějí svoji práci ani představit. Jaké s tím máte zkušenosti Vy?

Můžu potvrdit, že jsem nikdy nebyla psychicky vyčerpaná. Jednak v mé profesi musíte mít pevné nervy, ale hodně mě drží právě sport. Každodenní pohyb vám úžasně pomůže, vyčistí to hlavu. Sportuji skutečně každý den, od fitka, přes běhání, teď jsem začala dělat pilates a zumbu, hraji golf…

A stíháte při tom všem jezdit také na kole?

Mám pohodlné městské kolo, se kterým jezdím na krátké vzdálenosti zhruba dvakrát týdně. S manželem občas podnikáme také krátké rekreační vyjížďky podél Vltavy.

Zpět k Vaší práci v cyklokomisi – jaká byla cesta od sportu k pražské cyklodopravě?

V rámci naší práce ve výboru jsme dostali materiály, které cyklostezky mají být postaveny v příštím roce. Přišla jsem na některé věci, především, že cena těch stezek neodpovídala jejich délce. Praha je cenou stezek pověstná, ale tohle bylo opravdu hodně. Chtěla bych to změnit - to je moje motivace.

Kol v Praze by mohlo přibývat, cyklisté chtějí úschovny kol

Rozhovor: Monika Krobová Hášová - Autor: archiv Moniky Krobové

Autor: archiv Moniky Krobové

Jaký podíl by podle Vás mohla mít cyklistická doprava v Praze?

Tím bych se nezabývala, to bych nechala odborníkům. Navíc je to velmi individuální, v každé pražské městské části to bude jinak.

Jde mi o podíl cest vykonaných v Praze na kole. Je na to určitá metodika, jak se tento podíl počítá, v Praze je tzv. modal spit na úrovni zhruba 2 %.

Kdyby každý desátý zaměstnanec dojížděl do práce na kole, těch 10 % by bylo úžasné. Přes deset procent se ale asi Praha těžko dostane, přece jen jsou tu jiné podmínky než v menších městech.
 

V čem je podle Vás hlavní role jízdního kola v Praze?

Myslím, že v pravidelném dojíždění do práce. V létě se na kole jezdilo mnohem víc, třeba v červnu během stávky (pozn. red.: Během stávky odborových svazů, která se konala 16. června v Praze, se prakticky zastavila hromadná doprava. Oproti očekávání to nezpůsobilo vážné problémy, Pražané vyrazili do ulic hromadně na kolech, koloběžkách a dalších dopravních prostředcích). Ukázalo se, že lidé mají kola a také chuť je používat.

Máte pravdu, ten den byly vidět naplno možnosti kola jako dopravního prostředku. Pokud by lidé v Praze měli dobré podmínky…

Na mě se například obrací řada občanů, kteří by rádi jízdní kolo používali, kdyby jim zaměstnavatel umožnil uschovat jej v práci. Někde to nejde, ale v devadesáti procentech by zaměstnavatelé měli prostor najít. Zákon, který se toho týkal (pozn. red.: Věta o povinném uschování kola v práci zmizela ze Zákoníku práce v roce 2006), již neplatí a zaměstnavatelům je to většinou jedno.

Myslíte tedy, že v Praze by potom lidé byli ochotni více jezdit na kole do práce?

Doprava v centru je obrovská, lidé se tu nepůjdou jen tak projíždět na výlety. Možná o víkendu, ale v pracovní den navečer už těžko někdo vyjede. V Praze budou lidé jezdit hlavně do práce a z práce na kratší vzdálenosti, to je hlavní úloha pražské cyklodopravy.

V roce 2010 se dělal v Praze velký dopravní výzkum. Ukázal mimo jiné důvody, které Pražanům brání ve větší míře používat jízdní kolo. Znáte jeho výsledky?

Ne, v té době jsem ještě v pražském zastupitelstvu nebyla.

Nejčastější byl chybějící pocit bezpečí, také možnost bezpečně si uložit kolo v práci a společenská přijatelnost jízdního kola. Z tohoto výzkumu tedy vyšlo, že nejdůležitější je vytváření chráněných cest na celém území Prahy, důležité jsou také kampaně na podporu společenské přijatelnosti běžného používání kola a legislativní podpora zaměstnavatelů, kteří by měli dopravu na kole podpořit.

Pokud jde o poslední zmíněný bod, už jsem se spojila s legislativní radou vlády. Výhodou je, že jsem právník, takže budeme jednat věcně, jako kolegové. A pokud jde o společenskou prestiž, myslím, že dnes už jsme jinde. Dnes se hodnotí, co kdo umí, a ne v jakém jezdí autě.

Dovedete si představit, že byste za svými klienty dojížděla na kole?

Určitě. Já se svými klienty chodím i sportovat a vedu je ke sportu. Mezi mými klienty jsou lidé, kteří rádi sportují.

Co je podle Vás hlavním důvodem, proč jezdí po Praze tak málo jízdních kol?

Lidé mají obavu o svoji bezpečnost. Všichni víme, jak vypadá autodoprava v Praze. Řidiči jsou stále agresivnější, jezdí stále rychleji. Ale tato generace už to asi nevyřeší. To by se dalo řešit pouze osvětou a upozornit řidiče na to, jak se chovat vůči cyklistům. Například na piktogramu (pozn. red.: Piktogramový koridor pro cyklisty) by řidiči měli cyklistovi udělat místo a dát mu přednost.

Máte dojem, že řidiči dnes nenechávají cyklistům prostor na místech s piktogramy?

Myslím, že to nedělají.

A jak je to s cyklistickými pruhy, respektují je podle Vás řidiči?

Příkladem může být Zborovská ulice. Jezdím tudy denně a obecně řidiči ty pruhy opravdu nerespektují. Jinou záležitostí je, když například jedete po cyklopruhu, vedle kterého parkují automobily, musí si cyklisté dávat pozor, aby jim někdo neotevřel dveře. Je to přirozené, město nenafouknete a na mnoha místech se dobré řešení prostě nedá udělat. Praha má jiné možnosti než třeba Pardubice s jejich širokými ulicemi.

To máte pravdu. Půdorys města je daný, a pokud chceme někde přidat, musíme jinde ubrat. V zemích, kde vsadili na podporu cyklistické dopravy, často začali omezením provozu osobních automobilů v centru. Co si myslíte o možnostech v Praze?

Někde by se ten prostor našel, to se ale liší ulici od ulice. Někde si nedovedu představit, že by už tak úzké chodníky byly ještě rozdělené a jejich část by byla vyhrazená cyklistům. Mimochodem, všimla jsem si, na kolika místech v Praze jezdí cyklisté po chodnících. A to třeba i messengeři, to mě překvapilo.

Proč si myslíte, že se tak chovají?

To netuším.

Některé země mají v zákonech zakotvenou ochranu slabších účastníků provozu. Když tedy například v Dánsku nebo Holandsku srazí auto cyklistu, vina je automaticky na silnějším, tedy na řidiči. Na první pohled to vypadá tvrdě, v praxi to ale vede k zodpovědnému přístupu ze strany řidičů. Dokonce se učí v autoškole, jak se chovat k cyklistům. To je velmi levné řešení, stačí dát jednu podmínku do zákona…

U nás by to asi moc nešlo, česká mentalita je jiná. Řidiči se chovají dost často agresivně, setkávám se s tím prakticky denně. Bude trvat ještě dlouho, než se to změní.

Komise je poradní orgán

Kromě Vaší práce v zastupitelském výboru pracujete také jako předsedkyně pražské cyklokomise. Její náplní je vytvářet dobré podmínky pro cyklisty, je to tak?

To bych ani neřekla. Komise je poradní orgán rady (pozn. red.: Rada zastupitelstva hlavního města Prahy). Jestliže na stůl přijde nějaký zásadní problém, komise na něj reaguje. Zasedáme zhruba jednou za měsíc, v poslední době častěji, reagujeme na podané podněty a opravdu se snažíme řešit zadané problémy. Jsme ale pouze poradní orgán, nemáme sami výkonnou moc. Když ale vidím, že bychom danou věc mohli řešit nebo jí alespoň pomoci formou doporučení pro radu, uděláme to.

Jak vypadá vaše spolupráce s radou?

Záležitosti cyklistiky v radě prezentuje pan první náměstek Ing. Březina, který má v gesci dopravu. Navštívili jsme ho s panem Martinkem (pozn. red.: Jaroslav Martinek je národní cyklokoordinátor České republiky) a navrhli jsme, zda by Praha podepsala Uherskohradišťskou chartu. Dále se teď bude řešit rozpočet. Ráda bych, aby bylo jasné, kam půjdou peníze přidělené na cyklodopravu. Kontrolní úloha komise je velmi důležitá, aby například někam neodteklo 20 milionů na nesmyslnou cyklostezku. To jsem také chtěla, když jsem vstoupila do politiky - nakládat s penězi, jako by byly moje – rozumně a hlavně hospodárně. Komise ale o výši investic zatím nikdy nerozhodovala.

Kdo rozhoduje o tom, na které cyklostezky a na která opatření půjdou peníze?

V současné době Technická správa komunikací (pozn. red.: TSK hl. m. Prahy je příspěvkovou organizací města, která má na starosti údržbu komunikací). Ráda bych to změnila tak, aby o těchto otázkách mohla rozhodnout naše komise.

Podkladem pro každou cyklostezku je nejprve zadávací karta, kterou schvaluje komise. Na TSK potom závisí, které části cyklostezky se budou stavět a za kolik. Městští úředníci potom také na základě zadávacích karet začnou ověřovat bližší podmínky. Někdy přitom zjistí okolnosti, které se týkají například vlastnických vztahů, a ty mohou být někdy zásadní překážkou. Když jsem se například dozvěděla o problémech, které mají některé pražské cyklostezky při jednání s majiteli, nabídla jsem svoji pomoc jako advokát. Záleží teď na radních, zda tuto nabídku budou chtít využít.

Existence cyklokomise je výhodou Prahy. Na druhou stranu se z cyklostezek stal symbol plýtvání. Co myslíte, ovlivnilo to nějak pozici cyklokomise?

Je to dané hlavně tím, že předchozí vedení přistupovalo k budování cyklostezek z pozice moci a peníze příliš neřešilo. Také proto byly stezky tak drahé, o hospodárnosti tady nemůže být ani řeči. Pak na to upozorňují i novináři, lidem to zkrátka začne vadit. Zapálených cyklistů se to, podle mého názoru, nedotkne, ti budou jezdit dál. Podle mne je v Praze jiný hlavní problém, kterým je již zmiňovaná bezpečnost!

Koncepce rozvoje má svá omezení

Letos na jaře představil pan náměstek Březina plán rozvoje cyklodopravy v Praze do konce roku 2011. Byly to slíbené investice na nové cyklostezky a další opatření, jako jsou například cyklopruhy, stojany, cykloobousměrky nebo piktogramové koridory. Máte k dispozici plán těchto akcí, které by se měly v nejbližší době realizovat?

Tato otázka by měla směřovat na odbor dopravy magistrátu nebo Technickou správu komunikací. Právě TSK realizuje všechna tato opatření. Navíc tato opatření jsou nasmlouvána už z minulého období. Trvá to dost dlouho, než se ty projekty zrealizují. Ale zmapovat si terén, kolik kterých opatření je po Praze, to je opravdu záležitost TSK, která má v komisi také svého zástupce. Snažila jsem se prosadit, aby nám TSK vykazovala, na které aktivity jdou peníze. Bohužel se mi to zatím nepodařilo.

Koncem minulého roku schválila Rada HMP koncepci rozvoje cyklistické dopravy do roku 2020…

Znám ten dokument velmi dobře. Musím říci, že něco tak nekonkrétního jsem dlouho nečetla.

Rozhovor: Monika Krobová Hášová - Autor: Květoslav Syrový

Autor: Květoslav Syrový

Jaké konkrétní požadavky a plány by měl takový dokument zahrnovat?

Ten dokument by měl obsahovat plán celé Prahy s přesně definovanými a rozkreslenými opatřeními ve prospěch cyklistů zejména z hlediska bezpečnosti. Mapa cyklostezek i cyklotras by měla odpovídat skutečnosti, měly by se dořešit vlastnické vztahy. Podle mne je nesmysl mít koncepci do roku 2020, kdy už se zcela vymění politické vedení města. Jak se tehdejší rada mohla zavazovat k něčemu na dobu, kdy už tady nebude?

Součástí koncepce ale byla i mapa páteřních tras, které by se měly postupně budovat…

To jsem neviděla, znám jen dokument jako takový. Můj názor je, že stávající rada nemůže zavazovat příští vedení města nějakou strategií.

Není právě tohle úloha strategických dokumentů? Ukotvit nějaké téma bez ohledu na stávající politickou konstelace, možná právě v tom je role té koncepce…

Já myslím, že koncepce by se měla konkretizovat každý rok. Dnes se situace města, ale i situace v Evropské unii tak rychle mění, že plánovat není možné na delší dobu než je maximálně jeden rok. Myslím, že naším cílem může být vyřešení dvou tří problémů za rok. Dnes se šetří všude, nemůžeme plánovat výdaje do roku 2020.

Kdo by se měl starat v rámci Prahy o naplnění schváleného dokumentu?

Jak jsem řekla, řešila bych úkoly vždy na další rok, k jejich realizaci má pravomoc rada hlavního města a spolupráce funguje. Já myslím, že naším velmi důležitým úkolem je řešit podněty od občanů. Naše komise připravuje doporučující usnesení a je na radě, zda nám vyjde vstříc.

Děkuji Vám za rozhovor.

 


 

Monika Krobová Hášová

* 1963

  • Po studiu na Právnické fakultě UK v Praze pracovala od roku 1991 jako advokátní koncipientka, od roku 1993 jako samostatná advokátka.
  • Bývalá aktivní vrcholová sportovkyně a reprezentantka ČR ve sportovním potápění a plavání s ploutvemi.
  • Na podzim 2010 úspěšně kandidovala do pražského zastupitelstva za TOP09, jde o její první politický mandát.
  • V současné době pracuje ve Výboru pro volný čas, sport, cyklostezky a výstavnictví ZHMP a také je předsedkyní Komise Rady hlavního města Prahy pro cyklistickou dopravu.
  • Spoleně se svým manželem – rockovým kytaristou – a dvěma syny ve věku 21 a 15 let bydlí na Malé Straně.

 


 

S Monikou Krobovou Hášovou hovořila Jitka Vrtalová, editorka a redaktorka internetového serveru NaKole.cz, která bydlí na pražském Barrandově a po celý rok je možné ji potkat v ulicích Prahy na kole.

 

Rozhovory jsou realizovány v rámci projektu Central MeetBike, prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

 

« další rozhovory

Aktualizace stránky: 10.4.2017  ▫  Publikováno: 20.9.2011

Cyklodoprava.cz vznikla jako společný projekt Ministerstva dopravy a Centra dopravního výzkumu, v. v. i. Její realizace je součástí projektu Central MeetBike (3CE343P2) prostřednictvím programu CentralEurope, který je spolufinancován ERDF.

Logo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Logo Ministerstvo dopravy Logo: CentralEurope Logo: ERDF
Logo Cyklostrategie pro Facebook